събота, 2017-12-16, 2:45 PM

Посетител Guest | Начало | Профил | Регистрация | Изход | Вход

Получава се любезен отговор, че детето може да участвува, стига да отговаря на другите условия, предвидени в уставните статути на състезанието. (Условията са твърде строги: нужно е кандидатът да представи официален документ за академичното си образование, или ако няма такова – уверение от учителя си в документация от печата, че вече се е проявил като виртуоз). Всички условия освен възрастта са налице и Васко почва да се готви за състезанието. Съобразена с условията на конкурса, програмата, с която ще се представи, е:

 

1.      Четвъртата соната на Й. Изаи

2.      Соната в сол минор от Й. С. Бах

3.      Концерт №22 от Д. Виоти

4.      Концерт в ми минор от Ф. Менделсон

5.      Концерт в ре мажор от В. А. Моцарт

6.      „Зимна песен” от Й. Изаи

7.      Концерт в ре минор (№ 4) от А. Виотан

8.      „Рондо капричиозо” от К. Сен-Санс

9.      „Звънчето” (Камбанката) от Н. Паганини-Крайслер

10.  „Скерцо-Тарантела” от А. Виенявски.

 

   Обявеният международен конкурс на името на най-големия цигулар на съвремието буди всесветски интерес, още повече, че на това състезание Съветският съюз, най-голямата страна на Стария и Новия свят, не може да не прати своите представители. Ще се разбере най-после на какво ниво стои изкуството в енигматичната страна.(1)

   През декември 1936 г. цялото семейство Абаджиеви заминава за Брюксел. Проф. Абаджиев заминава за Белгия не само по повод конкурса. Той отдавна знае, че сам повече не може да бъде учител на сина си, че е нужно малкият да отиде при по-голям майстор и в по-богата музикална среда. Проф. Н. Абаджиев е възпитаник на Цезар Томсон и Анри Марто. Томсон е ученик на Леонар и съученик на Марто по клонката на Хабенек – Байо – Кампаньоли – Нардини – Тартини. Белгиецът Изаи пък е ученик на Виотан по линията на Берио – Робрехт – Виоти – Корели. Проф. Абаджиев намира, че франко-белгийската школа, застъпена главно в Парижката и Брюкселска консерватория, със здравите си реалистични традиции ще бъде най-подходяща и полезна за сина му. Така двете обстоятелства – конкурсът и наложителната смяна на преподавателя – се стичат благоприятно в едно време.

   Васко с майка си е в Брюксел. Преди конкурса артистът свири в една от залите на Двореца на изящните изкуства на предварителен концерт, на който е поканен цветът на музикалния свят и част от журито – членовете, които са вече пристигнали в Брюксел. Васко свири Паганини концерт № 1, двата романса от Бетовен, „Зимна песен” от Изаи, „Рондо капричиозо” от Сен-Санс и „Скерцо-Тарантела” на Виенявски. Успехът на малкия артист е сензационен и пресата, подобно на конкурса във Виена, гръмва с името му. Най-голям интерес проявява професорът в Консерваторията Зимер, ученик на Изаи, водач на най-добрия белгийски квартет. Заинтересуван за малкия цигулар е и професор Крикбом, също преподавател в Консерваторията. И двамата изявяват желание да продължат обучението му. Сам Васко по лични впечатления избира Зимер и става негов частен ученик. Зимер е възхитен от чудния талант на детето. На по-задълбочено домашно прослушване Васко му свири Чайковски концерт и сонатата на Изаи, посветена на Енеску. Професорът се просълзява и казва на майка му: „Щастлив съм, че провидението ми прати този ангел, олицетворение на съвършения музикант.”

   Проф. Абаджиев заминава за България, и в Брюксел остават Васко и майка му. Васко е единадесетгодишен. Проф. Зимер взема детето, за да го подготви за състезанието, и сериозната работа почва веднага. Вън от отбелязаните в програмата за конкурса пиеси Васко учи ре минорната партита на Бах, някои капризи от Lécole moderne оп. 10 на Виенявски и „Шотландска фантазия” от Брух.

   Състезанието ще се проведе през месец март. Етапите са два – първо прослушване, елиминационно и второ – окончателно, за определяне на лауреатите. На първото прослушване между членовете на журито са и познатите имена – Ямполски от Москва, Кошански от Варшава, Цимерман от Амстердам, Куленкампф от Берлин, Фелд от Прага. Прослушването става при закрити врата. Васко свири задължителните пиеси – Виоти концерт № 22 и сол минорната соната на Бах. Постижението му е отлично и той минава за второ прослушване.

   На втория етап първото жури е подсилено с „тежката артилерия” – Тибо, Флеш, Сигети, Хубай. Към състезанието са обърнати очите на целия културен свят – състезават се не само отделни школи, състезават се, както ще видим по-долу, системи и школи. Победителят ще отбележи не само най-високата точка на солистичното изкуство, ще отбележи и важни моменти на педагогическото изкуство. Борбата е тежка и толкова по-благородна, че е за наградата на най-големия между големите и, негли, най-голямата след състезанието между Паганини и Липински във Флоренция.

   Васко е свирил великолепно, но тъй като участието му е било неофициално, критиката изобщо нищо не отбелязва. Неофициалните обаче наблюдатели говорят, че младият българин е получил най-високия по сложната за конкурса система на оценка с точки бал. На края участвуващите състезатели от Съветския съюз са толкова въодушевени от талантливото българче, че спонтанно го грабват и увековечават пребиваването си в Брюксел с обща снимка пред Двореца на изящните изкуства. По-нататък последиците от изкуството на невръстното дете, също неофициални, са, че меценати му поднасят голяма парична премия и кралицата, под чийто патронаж се провежда конкурсът, кани единствен него на частна аудиенция.

----------------------------------------

1) Изаи, големият артист, композитор, диригент и демократ е мечтал да устрои някакъв храм на музиката, в който най-добрите артисти на света, веднъж в годината ще се събират и дават силите и способностите си, за да изпълват в най-възможно съвършенство трите според мнението му най-велики творения на човешкия музикален гений – Месата в си, Деветата симфония и „Парсифал”. Проектът пък за конкурса по цигулка е нахвърлял сам той, с цел да даде възможност на млади таланти да покажат майсторството си, и по такъв начин да спомогне в артистичното им поприще, като им спести унизителния път през концертните дирекции, път, който сам той е минал преди да стане известен.

 


  <<   6   >>   7

Търси

Васко Абаджиев

Facebook

Васко Абаджиев

Статистика